Belastingdienst Douane


In Nederland is de douane onderdeel van de Belastingdienst. Daarom is er ook een apart nummer ingesteld voor vragen over douanezaken. Dit nummer is 0800 – 0143 en kan op dezelfde dagen worden gebeld als de gewone belastingtelefoon. De douane heeft een apart fiscaal telefoonnummer voor mensen in het buitenland, namelijk +31 45 574 30 31.



Aantal gesprekken
Er zijn in Nederland veel mensen die vragen hebben over belastingen, toeslagen etc. Dit blijkt uit het aantal telefoontjes dat de belastingtelefoon ontvangt. De telefoonlijn wordt ongeveer veertien miljoen keer per jaar gebeld. De piek ligt rond de verslagperiode. Gedurende deze periode wordt het telefoonnummer van de Belastingdienst 100.000 keer per dag gebeld. De Belastingtelefoon is onlangs een onderzoek gestart waarbij moeilijkere vragen aan de belastinginspecteurs worden doorgegeven. Het doel hiervan is om de kwaliteit van de antwoorden te verbeteren. Uit onafhankelijk onderzoek is immers gebleken dat de antwoorden van de medewerkers van de belastingtelefoon niet altijd correct zijn. Het doel is om 80-85% van de vragen correct te laten beantwoorden.


Consumentenbond


De verbeteringen aan de fiscale telefoon worden onder meer doorgevoerd naar aanleiding van een zeer negatieve beoordeling van deze telefoondienst door de Consumentenbond, een consumentenbond in Nederland, in 2012 en 2014. In the money Als leidraad voor Bij deze vereniging scoorde de belastingtelefoon slechts een 4,6. Medewerkers van de Consumentenbond noemden 10 belastingtelefoons als Mystery Shoppers en stelden zeven vragen van verschillende moeilijkheidsgraad. Uit deze enquête bleek dat medewerkers van de informatielijn meer dan tweederde van de vragen onjuist of onvolledig beantwoordden. Het meest vervelende is dat bellers vaak vragen hebben over belastingaangiftes. Als ze een fout maken in hun belastingaangifte omdat ze onjuiste informatie van de belastingtelefoon ontvangen, kan dit een aanvullende aanslag geven. Overigens lijken de verbeteringen nog niet veel op te leveren. In 2014 konden Mystery-kopers, zelfs bij het stellen van moeilijke vragen, geen belastinginspecteur aan de lijn krijgen.


Moeilijk te bereiken?


In 2014 waren er, naast de negatieve beoordeling door de consumentenvereniging, meer negatieve berichten over de fiscale telefoon. Zo was de informatielijn een tijdje extreem moeilijk bereikbaar door een storing bij de Belastingdienst. Op Twitter kwamen boze berichten binnen van mensen die 40 of 50 keer hadden gebeld en nog geen medewerker aan de lijn hadden. Soms stonden mensen lang in de wacht, waarna de verbinding plotseling werd verbroken. Ook de terugbelservice liet veel te wensen over. Mensen kregen te horen dat hun vraag was opgemerkt en dat ze zouden worden teruggebeld. Dat laatste gebeurde over het algemeen gewoon niet. De problemen zijn ontstaan ​​doordat in december 2014 een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd op het gebied van toeslagen. Deze veranderingen leidden tot zoveel vragen dat de informatielijn en alle medewerkers overbelast raakten. De Belastingdienst heeft de problemen met de telefoondienst destijds toegegeven en probeert daarom de dienstverlening in de nabije toekomst te verbeteren.


Tax


telephone website Wilt u meer weten over wat de belastingtelefoon doet, welke belastingtelefoon u het beste kunt bellen, etc., dan kunt u altijd terecht op de website van de Belastingdienst. Meer informatie over de fiscale telefoon vindt u op www.overheid.nl via de ‘privé’-knop en vervolgens de’ contact’- en ‘fiscale telefoon’-knop. Bezoek Wikipedia voor algemene belastingtelefoonkennis en statistieken.


Wat als u de belastingtelefoon niet wilt bellen?

Stel je voor dat je een vraag hebt die je aan de belastingtelefoon wilt stellen, maar om de een of andere reden niet kunt bellen, bijvoorbeeld omdat je je stem kwijt bent, je geen tijd hebt of gewoon niet graag een bellen. Dan kunt u via andere media contact opnemen met de Belastingdienst. Zo heeft de Belastingdienst een website met veelgestelde vragen. Voordat u de belastingtelefoon belt, is het altijd een goed idee om te kijken of uw vraag hier staat vermeld, tenzij u natuurlijk een vraag heeft over uw persoonlijke situatie. Het is ook mogelijk om algemene vragen over belastingen en toeslagen te stellen via sociale media zoals Facebook en Twitter. Het webcareteam van de Belastingdienst is tegelijk met de Belastingtelefoon bereikbaar. Via deze social media is het natuurlijk niet mogelijk om vragen te stellen over uw persoonlijke situatie. Vertrouwelijke informatie wordt niet doorgegeven. Ten slotte is het in sommige gevallen mogelijk om contact op te nemen met medewerkers van de Belastingdienst via e-mail of zelfs per brief. Het adres van de verschillende kantoren van de Belastingdienst vindt u op de website. Wilt u het telefoonnummer van een medewerker of afdeling binnen de Belastingdienst vinden, kijk dan op Zoekopnummer.nl.